Mājas lapas navigācijas struktura

By   April 9, 2014

majas lapas navigacijaViena no svarīgākajām lietām, par ko ikvienam mājas lapas īpašniekam vajadzētu padomāt it efektīva navigācijas struktūra – tāda struktūra, kurā mājas lapas apmeklētājam ir viegli atrast meklēto informāciju, ka arī tāda struktūra, kura nodod saturošo informāciju meklētājprogrammām un nebloķē tās, lai tavu mājas lapu būtu iespējams arī viegli atrast ar atslēgas vārdu palīdzību. Tāpēc ikvienam mājas lapas īpašniekam vajadzētu zināt, kā veidot šo navigācijas un linku struktūru, kas ļautu tavai mājaslapai būt efektīvai un iedarbīgai.

Vispirms man vajadzētu sākt sakot, ka viena struktūra vai nebūt tik pat efektīva divām dažādām mājas lapām, jo katra mājas lapa un unikāla un atšķirīga kā izskatā tā tās saturā, tādēļ šeit būs daži jautājumi, kuri palīdzēs tev noskaidrot, kurš no dažādajiem navigācijas iekārtojumiem būs piemērotākais tev:

  • Kur atradīsies tavs navigācijas panelis?

  • Vai tu savā navigācijā iekļausi tikai galvenās pamata kategorijas vai arī apakškategorijas?

  • Kādā veidā atvērsies pieejamās apakškategorijas?

  • Vai visas svarīgākās lapas vispār satilps tavā navigācijas izvēlnē?

  • Kādai vēl informācijai jābūt tavā navigācijas panelī?

Pēc tam, kad esi atbildējis uz šiem jautājumiem un apmēram apdomājis, kā izskatīsies tava navigācijas josla, tu vari ķerties klāt dažiem svarīgākajiem navigācijas elementiem:

  • Logo bilde – vienmēr iekļauj sava logo bildi savas mājas lapas augšpusē, jo šis logotips palīdzēs ne tikai atpazīt tavu mājaslapu un identificēt to, bet arī tas nodrošina tādu kā secīgumu tavai mājaslapai, kopēju lietu, kas nemainās un paliek konstanta;

  • Saite uz mājas lapas sākumu – šo saiti arī, ja iespējams, vajadzētu iekļaut blakus logotipam, jo ne visi cilvēki zina, ka uzspiežot uz logotipa var nokļūt mājas lapas sākuma izvēlnē, tādēļ acīm redzams links nodrošinās to, ka ikviens spēs atrast tavas mājaslapas sākuma lapu;

  • Par mums lapa – ikvienā navigācijas panelī obligāti ir jāiekļauj “Par mums” lapa, lai mājas lapas apmeklētāji viegli varētu uzzināt vairāk informācijas par tevi vai tavu firmu, kā rezultātā viņiem veidosies tāda kā sava veida uzticība tavai mājas lapai;

  • Kontaktu lapa – arī kontaktu izvēlne navigācijas joslā ir viena no būtiskākajām tās sastāvdaļām. Šai sadaļai ir jābūt viegli atrodamai un uzskatāmai, lai apmeklētājiem nav ilgi jāmeklē to, kā arī viegli atrodama un efektīva kontaktu sadaļa rada iespaidu, ka tu esi atvērts jauniem kontaktiem un ar tevi ir viegli sakontaktēties. Kā arī, lai gan daudzas mājaslapas to nenodrošina, vajadzētu iekļaut arī kontakttālruni, lai firma vai pakalpojumu sniedzējs, kuru reprezentē šī mājaslapa, nepieciešamības gadījumā būtu ātri sazvanāms;

  • Meklēšanas šķirtne – arī meklēšanas logam būtu jābūt ātri atrodamam un pieejamam, lai mājas lapas apmeklētāji varētu ātrāk atrast viņiem nepieciešamo informāciju tavā mājas lapā;

  • Groza/ norēķināšanās izvēlne – tām mājaslapām, kuras nodarbojas ar e-komerciju vai piedāvā iegādāties kādus produktus, šī iespēja ir ļoti svarīga, jo tā nodrošina, ka lapas apmeklētāji ir iesaistīti iepirkšanās procesā.

Bez visiem šiem elementiem arī pats navigācijas dizains ir ļoti svarīgs, jo tas nodrošina to, kā visi linki tiks sakārtoti un kā tie atvērsies. Dizains ir arī tas solis, kad visi mājas lapas linki tiek sakārtoti, lai lapas lietotājam būtu jāizdara pēc iespējas mazāk klikšķi, lai nokļūtu pie vēlamā satura, kas uzreiz padara efektīvu ne tikai navigācijas dizainu, bet arī pašu mājaslapu.

Vēl viens labs padoms ir pēc iespējas samazināt kājenes saišu skaitu. Kādreiz kājenē tika dublicēti visi pamata navigācijas linki, gadījumā, ja kaut kas notiek ar pamata navigācijas struktūru, bet mūsdienās šo mājas lapu izveide ir tik tālu attīstījusies, ka tas vairs nav nepieciešams, tas tikai padara mājas lapu nepārskatāmāku un pārblīvētu. Vislabāk šajā kājenē ir ievietot dažas pašas svarīgākās lapas, piemēram, “Par mums”, “Kontakti” un vēl dažas lapas, kas nodrošinās, ka šīs svarīgākās lapas noteikti būs atrodamas.

Tā saukto drupaču atstāšana mājaslapas navigācijas struktūrā ir vēl viens ideāls veids, kā lapas lietotājam uzlabot pieredzi tavā mājas lapā. Šī iespēja palīdzēs apmeklētājiem pārvietoties pa tavu mājas lapu un tās daudzajiem linkiem, neatgriežoties uz sākuma izvēlni ikreiz, kas tiek nospiesta neīstā kategorija. Kā arī šī drupaču metode palīdz izveidot spēcīgāku meklēšanas hierarhiju, kura nodrošina vieglāku dažāda veida informācijas atrašanu tavā mājas lapā.

Iesaku arī izmantot daudz un dažādus atslēgas vārdus, rakstot tekstus un virsrakstus savai mājas lapai, un lapas sākuma izvēlnē ievietot tikai teksta sākuma paragrāfs, kam seko “Lasīt tālāk” links vai “Spied šeit” saite vai abas, kas nodrošina ne tikai, ka tu vari savietot vairāk informācijas savā mājas lapā, kura joprojām būs viegli pārskatāma, bet arī tas ir lielisks veids kā optimizēt, piemēram, google meklēšanas rezultātus.

papildus šādai izvēlnei, atverot, piemēram, pilno produkta aprakstu vērts ir padomāt arī par nelielu izvēlni, kurā tiek parādīti līdzīgi produkti, kas nav ne tikai palielināt tavus ienākumus no mājas lapas, ja tajā tu pārdod produktus, bet tas arī var nodrošināt, ka lietotāji pavada ilgāku laiku tavā mājas lapā, apskatot citus līdzīgus produktus vai citu saturu.

Un vēl viena lieliska navigācijas struktūras sastāvdaļa ir mājas lapas karte tās apmeklētājiem, kurā viss lapas saturs ir glīti un ērti sakārtots kategorijās, lai to viegli varētu pārskatīt un atrast meklēto. Tas arī nodrošina efektīvāku meklētājprogrammu darbību, jo tām ir jāpārmeklē mazāk saišu, lai atrasto meklēto informāciju.

Un visbeidzot ik pa laikam vajadzētu arī pārbaudīt dažādos mājas lapā sastopamos linkus, sastopamās saites, jo var gadīties, ka kāda no šīm saitēm ir novecojusi un nestrādā, tāpēc to vajadzētu aizstāt ar ejošu saiti, lai tavas mājas lapas lietotājiem nebūtu pārsteigums – neejoša saite. Kā arī ja kāds mājas lapā pieejamais satur ir būtiski izmainīts vai izdzēsts, bet tajā ir arī sastopamas saites uz šo saturu, būtu nepieciešams šīs saites pārvērst par tādām, kuras aizvestu lietotāju un līdzīga satura lapām.